مهمترین رخدادهای مرتبط با مسلمانان در آلمان در سال 2023

سال 2023 سالی سرشار از اتفاقات و رخدادها بریا مسلمانان آلمان بود که به مناسبت پایان این سال گزارشی از مهمترین آنها برای شما ذکر می کنیم. پس از سال بحرانی 2022، همه به سالی بهتر امیدوار بودند. اما سال 2023 نیز با زلزله های ویرانگر ترکیه و سوریه آغاز شد و با درگیری های خاورمیانه در نوار غزه به پایان رسید.

افزایش حملات به مسلمانان و مساجد، گزارش گروه مستقل کارشناسان در مورد اسلام هراسی در آلمان، رفع ممنوعیت حجاب در مدارس برلین،  انتخابات ایالتی در برمن، هسن و بایرن و افزایش قدرت حزب ضد اسلامی AfD از جمله موضوعات مهم در سیاست و رسانه آلمان در مورد مسلمانان در سال 2023 بود.

ده سالگی معاهده دولتی در برمن

ژانویه 2023 دهمین سالگرد انعقاد معاهده دولتی بین ایالت برمن و جوامع مذهبی اسلامی بود. در 15 ژانویه 2013، شهر آزاد هانسی برمن قرارداد ایالتی را با شورا برمن، انجمن منطقه ای DITIB نیدرزاکسن و برمن و انجمن منطقه ای انجمن مراکز فرهنگی اسلامی (VIKZ) امضا کرد. قریب به ده سال است که این معاهدات بین المللی پایه و اساس روابط همکاری در بسیاری از زمینه های زندگی مذهبی و اجتماعی را تشکیل داده اند. این دومین قراردادی است که یک ایالت با مسلمانان آلمان امضا کرده است. اولین معاهده دولتی در 13 نوامبر 2012 در هامبورگ امضا شد.

  انتخابات ایالتی و ظهور AfDضد اسلامی

  امسال انتخابات ایالتی در برمن، هسن و بایرن برگزار شد. CSU در انتخابات ایالتی در بایرن پیروز شد. با این حال، روند در این انتخابات به وضوح به سمت راست گراها بود. AfD که اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آن را به عنوان مظنون به جناح راست افراطی طبقه بندی می کند، دیگر یک پدیده توده ای در آلمان شرقی نیست. اکنون انتخابات ایالتی در شرق در سال 2024 نزدیکتر می شود. طبق نظرسنجی ها، سالی موفق برای AfD خواهد بود که حزبی ضد اسلامی است.

معلمان برلین مجاز به پوشیدن روسری هستند

در آغاز سال تحصیلی سال 2023، بعد از سالها معلمان محجبه برای اولین بار اجازه تدریس در مدارس دولتی برلین را پیدا کردند. با آغاز سال تحصیلی جدید در برلین، معلمان مسلمان مجاز به تدریس در مدارس با روسری شدند. ممنوعیت حجاب برای سال تحصیلی 2023-2024 رسما لغو شد. در فوریه سال جاری، دادگاه قانون اساسی فدرال شکایت قانون اساسی این ایالت علیه حکم دادگاه فدرال کار در مورد ممنوعیت حجاب را «بدون توجیه برای تصمیم گیری نپذیرفت». قانون بی طرفی باید بر این اساس تغییر می کرد. در آینده، معلمان مسلمان در برلین نباید از پوشیدن روسری منع شوند.

اولین گزارش مسلمان هراسی  UEM ارائه شد

پس از حدود سه سال، گروه مستقل متخصص مسلمان هراسی (UEM) گزارش نهایی خود را با عنوان «مسلمان هراسی - ترازنامه آلمان» در 29 ژوئن 2023 ارائه کرد. بر اساس این گزارش، از هر دو نفر در آلمان یک نفر با اظهارات ضد مسلمانان موافق است. کارشناسان خواستار تشکیل شورای کارشناسان و کمیسر فدرال علیه احساسات ضد مسلمانان شدند. این اولین گزارش در نوع خود بود . در مجموع حدود 5.5 میلیون مسلمان در آلمان زندگی می کنند که اکثریت آنها تابعیت آلمانی دارند. بر اساس این گزارش، مسلمانانی که علناً وابستگی مذهبی خود را اعم از لباس یا عضویت در سازمان ها اعلام می کنند، به شدت آسیب می بینند. زنانی که روسری به سر داشتند، به ویژه «اشکال خصومت شدید» را گزارش کردند. بنابراین مردان در معرض «افزاینده اسناد پرخاشگری و خشونت» قرار دارند.

  درگیری خاورمیانه و افزایش اسلام هراسی

اسرائیل در 7 اکتبر اقدام نظامی گسترده علیه حملات حماس پاسخ داد. به گفته مقامات در نوار غزه، بیش از 21000 نفر جان خود را از دست دادند. این جنگ ماههاست ادامه دارد. سازمان ملل چند هفته است که برای آتش بس تلاش می کند، اما موفقیت واقعی نداشته است. در حال حاضر بیش از 570 هزار نفر در نوار غزه در معرض خطر شدید گرسنگی و در آستانه گرسنگی قرار دارند. سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت «بی‌سابقه جهانی» در منطقه هشدار داد.

بر اساس گزارش Religion Monitor که اخیراً منتشر شده است، درگیری های خاورمیانه منجر به دودستگی در جامعه آلمان شده است. حدود نیمی از مردم آلمان اسلام را یک تهدید می دانند. از زمان مناقشه خاورمیانه، مسلمانان آلمان شاهد افزایش نگران کننده جنایات اسلام هراسی بوده اند. این جرایم علاوه بر صدمات بدنی شامل توهین، تحریک به نفرت، آسیب رساندن به اموال و استفاده از نمادهای سازمان های خلاف قانون اساسی نیز بوده است.تعداد حملات علیه مسلمانان و مساجد در آلمان نیز دوباره افزایش یافته است. در 9 ماه اول حملات بیشتری نسبت به سال قبل ثبت شد. در مجموع، پلیس 686 حمله اسلام هراسی را ثبت کرده است. بین ژوئیه و سپتامبر، دولت فدرال تاکنون 271 حمله به مسلمانان را گزارش کرده است که با انگیزه های ضد اسلامی انجام شده است. این شامل 20 حمله به یک مسجد بود.

حکم ممنوعیت حجاب دیوان دادگستری اروپا (ECJ)

تصمیم اخیر دیوان دادگستری اروپا (ECJ) در مورد استفاده از نمادهای مذهبی در محیط کار، به ویژه حجاب، بار دیگر بر آزادی حرفه ای زنان مسلمان در آلمان و اروپا سایه افکند.. اگرچه این تصمیمات مستقیماً برای دادگاه های ملی الزام آور نیستند، اما تأثیر پایداری بر نظام های حقوقی ملی دارند و دادگاه های ملی تمایل دارند از این تفسیر پیروی کنند.

در پایان می توان گفت سال 2023 سرشار از اتفاقات برای مسلمانان آلمان بود.

منبع : Islamiq

کد خبر 17941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =